شرکت گاز استان مرکزی|نمایش جزییات خبر

مردم استان مرکزی با رعایت الگوی مصرف گاز طبیعی ، زمستان سال جاری را بدون مشکل قطعی گاز سپری خواهند کرد .

مردم استان مرکزی با رعایت الگوی مصرف گاز طبیعی ، زمستان سال جاری را بدون مشکل قطعی گاز سپری خواهند کرد .
نظر به بازبینی شبکه‌های گاز موجود در استان و اقدامات پیشگیرانه انجام شده توسط شرکت گاز استان و رعایت الگوی مصرف توسط مشترکین محترم استان مرکزی زمستان سالجاری را بدون مشکل قطعی گاز سپری خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی در گفتگوی اختصاصی با عطر یاس ضمن اعلام خبر فوق گفت : اگر چه سرمای هوا چندان دقیق قابل پیش بینی نیست ولی همه اقدامات پیشگیرانه لازم جهت مقابله با سرمای احتمالی و مشابه سال گذشته صورت گرفته است.
محمد زندبگله افزود : شرکت‌های گاز استانی از جمله شرکت گاز استان مرکزی توزیع کننده گاز طبیعی هستند از این رو تا هنگامی که مشکل کمبود تولید و انتقال وجود نداشته باشد هیچگونه مشکلی در توزیع گاز در سطح استان مرکزی نخواهیم داشت.

وی افزود : استان مرکزی به لحاظ وجود خطوط انتقال گاز در موقعیت مطلوبی قرار دارد چرا که شاهراه عبور خطوط انتقال گاز کشور است. از این رو در شرایط حساس نیز مشکل حادی را نخواهد داشت.وی که از ابتدای زمان بهره‌برداری از گاز در غرب کشور یعنی اوایل 68، در پستهای مختلف مدیریت گازرسانی در شهرهای ملایر، همدان، خرم آباد، کرمانشاه و اراک فعالیت داشته  اظهار داشت : عبور خطوط اصلی گاز از استان مرکزی، فرصت بسیار مناسبی برای استان بخصوص صنایع ایجاد کرده است. از این رو می‌بایست از این فرصتها استفاده بهینه صورت گیرد. چرا که خطوط گاز به عنوان نبض صنایع تلقی می‌شوند و در توسعه آنها بسیار مهم است.

زندبگله خاطر نشان ساخت : عبور خطوط سراسری گاز از محدوده وسیعی از استان می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای صنایع و ایجاد اشتغال در مجاورت خطوط لوله گاز باشد.

وی افزود : اهمیت این مسئله به گونه‌ای است که در کشورهای توسعه یافته، حتی در مسیر عبور یک رودخانه نیز بیش از صدها شرکت صنعتی احداث می‌شود و از آن به عنوان یک فرصت مطلوب و طلایی استفاده می‌شود. از این رو در استان مرکزی نیز باید صنایع پرمصرف را در اطراف خطوط سراسری انتقال گاز و خطوط مشابه بنا کرد تا علاوه بر توسعه‌یافتگی بیشتر، راندمان اقتصادی بالاتری در استان داشته باشیم.وی از جمله اقدامات انجام گرفته در این زمینه در استان مرکزی را احداث کارخانه بزرگ سیمان دلیجان ذکر کرد و آن را نقطه عطفی برای صنایع داخلی استان برشمرد.

مدیرعامل شرکت گاز که بیش از 4 سال اخیر در پست معاونت مهندسی و اجرایی شرکت گاز استان مرکزی فعالیت داشته، وضعیت صنایع استان را به لحاظ بهره‌مندی از امکانات گاز بسیار مطلوب عنوان کرد و گفت : در حال حاضر هر صنعتی که متقاضی گاز باشد به راحتی می‌تواند از امکانات بهره‌مند شود و در زمستان سالجاری اگر در کشور مشکل کلی گاز پیش نیاید، در مصرف صنعتی نیز مشکلی نخواهد بود.وی در ادامه گفت : باتوجه به در اولویت اول بودن تأمین گاز واحدهای خانگی، تأمین گاز واحدهای صنعتی و تجاری در اولویت دوم قرار دارد و در قراردادهای منعقده با صنایع تأمین و استفاده از سوخت دوم در چهار ماه سرد سال لحاظ گردیده است مع الوصف در سال جاری به تمامی صنایع استان اعم از صنایع عمده و صنایع کوچک کتباً اعلام گردیده جهت جلوگیری از وقفه در تولید نسبت به ذخیره‌سازی و تأمین سوخت دوم اقدام نمایند تا در صورت کمبود احتمال گاز هیچگونه خللی در امر تولید واحدها ایجاد نگردد.

وی افزود : در سال گذشته نیز با توجه به سرمای فراگیر و پایدار و طولانی مدت پیش بینی نشده، حداقل قطعی گاز صنایع در استان صورت گرفت و وضعیت صنایع به لحاظ برخورداری از گاز طبیعی نسبت به سایر صنایع استانها مناسب‌تر بود زیرا قطعی گاز مقطعی و کوتاه مدت بود.وی در خصوص وضعیت گاز نیروگاه گفت : میزان مصرف گاز نیروگاه به اندازه‌ی مصرف کل صنایع استان است که برای آن از سوی وزارتخانه، برنامه‌ریزی خاصی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت گاز در بخش دیگری از گفتگوی خود در خصوص وضعیت گاز استان و تعداد مشترکان گفت : هم اکنون 24 شهر استان از گاز طبیعی بهره‌مند بود و در 5 شهر باقیمانده‌ی استان نیز عملیات اجرایی گازرسانی در دست اقدام است.

وی افزود : استان مرکزی به لحاظ گازرسانی، رتبه‌ء 12 کشور را به خود  اختصاص داده است که البته این مسئله نسبی است چرا که هر سال با افزایش تعداد مشترکان و نیز تغییر میزان گازرسانی، این رتبه متغیر است. همچنین استان مرکزی با توجه به اینکه دو درصد جمعیت کل کشور را دارد به لحاظ مصرف 5/3 درصدی گاز تولیدی کل کشور، رتبه دوازدهم را داراست. وی ظرفیت پیش‌بینی شده مصرف گاز طبیعی استان در سال جاری را 4 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت بیش از 98 درصد جمعیت شهری و نزدیک به 51درصد جمعیت روستایی استان از گاز طبیعی استفاده می‌کنند که البته مشترکان خانگی در ظرفیت گاز مصرفی استان نسبت به صنایع، سهم چندان زیادی ندارند زیرا به عنوان مثال، احداث یک واحد صنعتی مثل کارخانه سیمان با مصرف 13 هزار مترمکعب گاز طبیعی در ساعت سالانه حدود 115 میلیون مترمکعب مصرف خواهد داشت که با مصرف بیش از 14 هزار مشترک خانگی برابری می‌کند.

وی رعایت اصول ایمنی در مصرف گاز را مهمترین عامل جلوگیری از بروز حوادث برشمرد و افزود گاز منواکسید کربن گازی بسیاری سمی و خطرناک است که در اثر احتراق ناقص گاز طبیعی تولید می‌شود و اگر به علت نقص در دودکشها در محیط منتشر شود ممکن است باعث مرک افراد گردد به طوری که اگر بیش از یک درصد گاز منواکسید کربن در محیط باشد باعث مرگ آنی افراد می‌گردد لذا کنترل دودکشها و اطمینان از باز بودن کامل مسیر دودکشها توسط مشترکین ضروری است. وی استفاده از وسایل گازسوز استاندارد و دارای راندمان حرارتی مناسب را عاملی مهم جهت کاهش مصرف گاز عنوان کرد.ایشان درخصوص جایگاههای سوخت CNG گفت در حال حاضر 8 جایگاه CNG تک منظوره و 11 جایگاه دو منظوره در استان وجود دارد که استان مرکزی حدود یک سی‌ام جایگاه‌های CNG کل کشور را به خود اختصاص داده است و با توجه به استقبال شهروندان از این ایستگاهها و نیز تمایل راننده‌ها به گازسوز کردن خودروها، احداث 20 جایگاه CNG در سطح استان نیز در دست اقدام است که تا پایان سال جاری تعدادی از آنها وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد.

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۷
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید