شرکت گاز استان مرکزی|نمایش جزییات خبر

چرا مانـور زلـزلـه؟

چرا مانـور زلـزلـه؟
زلزله یکی از مخرب ترین حوادث طبیعی است که به طور ناگهانی، بدون هیچ اخطار قبلی و در هر لحظه‌ای از زمان، وقوع آن متحمل است.
کره زمین به طور متوسط هر 30 ثانیه یک بار و در هر سال یک میلیون بار دستخوش تکان و لرزش می‌شود و در مورد ایران هم گر چه نواحی غربی و شمالی بیشترین شرایط لرزه خیزی را دارند، ولی این قابلیت در سرتاسر کشور وجود دارد. چنانچه تنها در قرن بیستم 130 زلزله شدید، در نقاط لرزه خیز کشور اتفاق افتاده است که علاوه بر تلفات انسانی و خسارات اقتصادی-اجتماعی، آثار تخریبی بلند مدتی را به جا گذاشته است.
به همین دلیل زندگی در مناطق و کشورهای لرزه خیز نه تنها نیاز به دانش و آگاهی درباره زلزله دارد، بلکه به موازات آن کسب آمادگی‌های لازم، همه جانبه و دائم را ضروری می‌سازد.
یکی از روشهایی که برای دستیابی به ایمنی بیشتر در برابر زلزله از آن بهره گرفته شده، برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی است که امروزه در سطح سازمانها و به ویژه مدارس کشور برگزار می‌شود.
مانورهای زلزله می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای گام برداشتن در جهت افزایش ایمنی و توسعه آموزش و آگاهی همه جانبه اقشار مختلف مردم، تشکیل گروه‌ها و تیم‌های آمادگی و در نهایت بهره‌گیری از فضاها و امکانات موجود در زمان حوادث غیرمترقبه به ویژه زلزله.
در این خصوص ایجاد زمینه‌های مناسب برای ارتقاء سطح آگاهی مردم و فرهنگ سازی مناسب برای واکنشی صحیح در زمان زلزله می‌تواند بسیار مفید واقع شود.
                                                                                        محمد زمانی
                                                                                      دبیر ستاد بحران
یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۸۷
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید