شرکت گاز استان مرکزی|نمایش جزییات خبر

وزیر نفت بر اصلاح الگوی مصرف انرژی تاکید کرد

وزیر نفت بر اصلاح الگوی مصرف انرژی تاکید کرد
وزیر نفت در گفت و گو با شبکه یک سیما در خصوص نامگذاری سال جدید با عنوان سال اصلاح الگوی مصرف، با اشاره به اینکه اصلاح الگوی مصرف نیازمند عزم ملی و هماهنگی کلی میان مسوولین ذیربط است، گفت: نگاه ما به فرمایش مقام معظم رهبری در این راستا نگاه صرف سازمانی نیست، بلکه به آن به عنوان یک تکلیف می نگریم.

وی با تاکید بر اینکه دولت ثابت کرده که این اراده را دارد و در عمل نیز آن را به اثبات رسانده است، به اجرای طرح کارت هوشمند سوخت اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح صرفه جویی در بنزین را به 22 میلیون لیتر در روز رساندیم، در حالی که اگر این اتفاق نمی افتاد، امسال واردات ما به 45 میلیون لیتر در روز می رسید.

نوذری افزود: اجرای این طرح کار بسیار عظیمی بود، که با ایجاد یک شبکه گسترده و مدیریت آن در دورافتاده ترین نقطه کشور انجام شد و در ابتدا، بسیاری افراد این کار را غیر عملی می دانستند، اما بعد از مصوبه مجلس در یک فاصله کوتاه با تاکید رییس جمهوری این کار انجام شد و در حال حاضر با برآوردی که داشته ایم، صرفه جویی حدود 6 میلیارد دلاری در این زمینه محقق شده است.

وزیر نفت عزم دولت در طراحی و ساخت موتورها با پایه نفتگاز را جدی خواند و گفت: این کار با همکاری وزارت صنایع صورت گرفته است.

نوذری افزود: در بسیاری از کشورهای اروپایی درصد موتورهایی که از نفتگاز استفاده می کنند بیش از بنزین بوده و علت آن هم کارایی بالای نفتگاز است.

وی با اشاره به اینکه کارایی بنزین حدود 23 تا 24 درصد است، خاطرنشان کرد: این میزان در موتورهای نفتگاز سوز 42 درصد است و این پروژه در دولت کلید خورده تا بتوانیم هم در رابطه با اصلاح پالایشگاه ها برای تولید نفتگاز با استانداردهای بین المللی اقدام کنیم و هم در تغییر الگوی مورد نظر یعنی تبدیل موتور پایه بنزین به موتور پایه نفتگاز به جایگاه مناسبی دست یابیم.

وی به تلاش های سازمان بهینه سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و گفت: در بخش های مختلف مطالعاتی انجام شده و استانداردهای هر بخش استخراج و در بخش صنعت و کشاورزی نیز تمام صنایع شناسایی شده است.

وزیر نفت درباره دامنه مدیریت نظارت بر بهینه سازی مصرف در تمام زمینه ها، اظهار داشت: علاوه بر بهینه سازی در مصرف سوخت ، در بخش خودرو نیز جلسات و کارهای مشترکی با وزارت صنایع دنبال شده که از جمله استانداردها استخراج و در واقع به تفاهم هایی رسیده ایم.

نوذری در خصوص اینکه این نظارت از سوی چه کسی باید صورت گیرد، گفت: بخشی از آن به وزارت صنایع و سازمان استانداردها باز می گردد ، یعنی در رابطه با مجوزهایی که داده می شود باید از آخرین تکنولوژی ها استفاده شود ، چون در برخی از صنایع ما واقعا از تکنولوژی هایی استفاده می شود که خود آن تکنولوژی ارزان است و علت انتخاب آن هم به علت پایین بودن قیمت انرژی است.  

وی تاکید کرد: به هر حال یک زنجیره پیوسته و بدون انقطاعی است که باید روی همه این مجموعه کار شود تا نهایتا محصولی به دست آید تا مردم با اطمینان خاطر بدانند محصولی که استفاده می کنند، انرژی بری آن در حد استاندارد است.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث هدفمند کردن یارانه ها گفت: یارانه هایی که بابت انرژی پرداخت می شود و خیلی هم ملموس به نظر نمی آید، بیش از بودجه عمومی کشور است و یارانه ای که بابت انرژی پرداخت می شود بیش از ارزش افزوده ای است که در بخش صنعت، کشاورزی و مسکن حاصل می شود.

وی با تاکید بر اینکه حجم زیادی از منابع کشور به نحوی از چرخه تولید خارج می شود گفت: اعتقاد ما این است که انرژی ارزان، بهره وری را پایین می آورد. ضمن اینکه انرژی ارزان، استفاده از تکنولوژی های قدیمی و ناکارآمد را ترویج می کند، مصرف بی رویه آن را به مصرف کننده جهت می دهد و رفتار مصرف کننده را به سمتی می برد که نمی تواند تصمیم بگیرد یعنی میان قیمت دو محصول که یکی انرژی کمتری مصرف می کند و دیگری انرژی بیشتر، ترجیح می دهد پول کمتری هزینه کند.

وزیر نفت به هزینه های هنگفتی که در زمینه حفاری چاه گاز می شود اشاره کرد و گفت: این هزینه ها به ویژه در بخشی که از دریا منتقل می شود، به طور مثال برای 50 میلیون متر مکعب ، حدود چهار میلیارد دلار برآورد می شود.

نوذری افزود: حدود 1500 تا 2000 کیلومتر خط انتقال ایجاد می کنیم که هر هزار کیلومتر آن حدود 2 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و این حجم سرمایه گذاری باید ایجاد ثروت کند تا وارد بخش صنعت و تولید شود اما عمده مصرف ما برخی اوقات به گونه ای است که در زمستان ها ناچاریم مصرف بخش صنعت را محدود کنیم تا گاز مصارف خانگی تامین شود که در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

وی با بیان اینکه دولت تصمیم گرفته با هدفمند کردن یارانه ها رفتار مصرف کننده چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی و خانگی را سامان دهد، ابراز امیدواری کرد مجلس هرچه سریع تر در خصوص این لایحه تصمیم گیری کند.

وزیر نفت تاکید کرد: این اقدام یکی از بزرگترین تصمیمات تاریخ اقتصاد کشور است که دولت با شجاعت آن را اتخاذ کرده و آماده اجرای آن است و من فکر می کنم راه نجات کشور است یعنی ما هیچ راهی نداریم جز اینکه یارانه ها را هدفمند کنیم و هر تصمیمی راجع به قیمت ها می گیریم باید حتما راجع به قیمت انرژی نیز تصمیم گیری کنیم.

نوذری خاطرنشان کرد: مردم با ثبت نامی که در لایحه هدفمند کردن یارانه ها داشتند در واقع از این طرح استقبال کردند و حمایت خود را نشان دادند و من راه دومی را سراغ ندارم جز اینکه یارانه ها را هدفمند کنیم و به صورتی گام برداریم که کمترین آسیب به دهک های پایین جامعه برسد.

وزیر نفت در ادامه به بحث مسکن به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم در مصرف انرژی تاکید کرد و با اشاره به اینکه حدود 5/11تا 12 میلیون واحد مسکونی وجود دارد اظهار داشت: به طور قطع این طور نیست که برای ساختمان های ساخته شده راهی برای اصلاح الگوی مصرف انرژی وجود نداشته باشد. به طور مثال در رابطه با سیستم های متمرکزی که وجود دارد، هرز رفت انرژی در این ساختمان ها مطالعه و استخراج شده و کارایی آنها به زیر 20 درصد می رسد که قابل اصلاح است.

وی با بیان اینکه بحث تامین مصالح با قیمت مناسب، متناسب با استاندارهای و طراحی روز با توجه به مناطق جغرافیایی متنوع و همچنین استفاده از طراحی و مهندسی در ساخت باید مد نظر قرار گیرد ، گفت: نباید در نظارت کوتاهی کنیم و باید نگاهی بلند و ملی نسبت به مسایل کشور در این زمینه داشته باشیم.

نوذری با بیان اینکه ما هنوز در این زمینه به یک تصمیم جدی دست نیافته ایم، اظهار داشت: فکر می کنم جایگاه این هماهنگی کلی در شورای عالی انرژی است تا بتوانیم از طریق آن به جمع بندی برسیم.

وی گفت: این شورا زیر نظر ریاست جمهوری است که می تواند بحث مسکن، صنایع ، تولید و مجموعه این ها را هدایت کند و تصمیمات خوبی هم گرفته شده، ابزار و زمینه ها فراهم است و باید با نگاه به فرمایش مقام معظم رهبری این مساله را در سال 1388 جدی تر پیگیری کنیم.

وزیر نفت همچنین در خصوص جایگاه اطلاع رسانی در بحث اصلاح الگوی مصرف، با بیان اینکه ما در هر زمان که اطلاع رسانی کردیم، مردم همکاری داشته اند، گفت: سال گذشته با اطلاع رسانی هایی که انجام شد برخی از استان ها که ورودی و خروجی آنها را داشتیم در رابطه با مصرف گاز همکاری کردند و استان هایی داشتیم که مردم 10 تا 15 درصد صرفه جویی نسبت به سال های قبل داشتند بنابراین کار فرهنگی می تواند در این راستا تاثیر گذار باشد.

نوذری در پایان تاکید کرد: نکته ای که باید توجه شود این است که ما به عنوان کشوری دارای ذخایر بزرگ باید نقشی بین المللی در تامین انرژی جهانی داشته باشیم و این زمانی حاصل می شود که فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تنظیم فاصله تولید و مصرف اجرا شود و در یک موازنه میان تولید و مصرف بتوانیم نقش اساسی که در دنیا به عنوان تولید کننده ای بزرگ داریم با ساماندهی و همچنین هدفمند کردن یارانه ها و منطقی کردن قیمت ها به اجرا درآوریم.

یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۸
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید