شرکت گاز استان مرکزی|نمایش جزییات خبر

اعمال تخفیف گازبهای دهک های اول و دوم در پنج ماهه پایانی سال

اعمال تخفیف گازبهای دهک های اول و دوم در پنج ماهه پایانی سال
سرپرست شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر مصرف منطقی گازطبیعی در کشور از اعمال تخفیف کامل گازبها برای مشترکان دهک های اول و دوم مصرف کنندگان در پنج ماه پایانی امسال خبرداد.
عزیزاله رمضانی با بیان این که در 10 روز گذشته مصرف این حامل انرژی به میزان 110 میلیون متر مکعب افزایش یافته است، افزود: با توجه به تمهیدات پیش بینی شده از قبل در بخش های پالایش، انتقال و توزیع، به این میزان تقاضا پاسخ داده شد لیکن مصرف بی رویه گاز به صلاح و نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

وی توجه به رعایت الگوی مصرف در دهک های مختلف جامعه را مهم برشمرد و افزود: با هدف ترویج و تشویق مشترکان در کاهش مصرف گاز و سوق دادن آنها به مصرف منطقی و بهینه این حامل انرژی با اعمال سیاست تشویقی، هزینه مشترکان دهک های اول و دم که مصرف گازطبیعی آنها در پنج ماهه پایانی امسال ( 16 آبان تا 16 فروردین سال بعد) ماهانه کمتر از 200 مترمکعب باشد، به ازای هر مترمکعب با نرخ 45 ریال محاسبه خواهد شد.

رمضانی گفت: به این ترتیب با توجه به نرخ مصوب گازبها (690ریال به ازای هرمتر مکعب) مصرف کنندگانی که در این دهک ها قرار دارند می توانند با مصرف منطقی گاز به ویژه در فصل زمستان که  روندی افزایشی خواهد داشت، از یارانه بیشتری بهره مند شوند.

سرپرست شرکت ملی گاز ایران با بیان این که هر چه به سمت دهک های بالاتر مصرف پیش می رویم از میزان یارانه نیز کاسته خواهد شد، تصریح کرد: برای مثال در شهری مانند تهران در صورتی که دامنه مصرف گاز بین 201 تا 650 متر مکعب در ماه باشد، به ازای هر متر مکعب گاز مصرفی 100 ریال پرداخت خواهند کرد و یارانه پرداختی به آنها نیز کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به این که  گازبهای دهک های هشتم تا دهم نیز بسته به دامنه مصرف آنها بیش از یکصد ریال است و تا 779 ریال قابل محاسبه خواهد بود، افزود: این مهم بیانگر آن خواهد بود که مصرف کنندگانی که از الگوی مصرف تعیین شده تبعیت نکنند، مشمول دریافت یارانه نخواهند شد و به عبارتی باید تلاش کنند که با تغییر در الگوی مصرف به دهک های پایین نزدیک شوند تا مشمول جریمه نشوند.

رمضانی با تاکید براین که هم اکنون هیچ برنامه ای برای افزایش گازبها در دهک های پایین جامعه وجود ندارد، تصریح کرد: هرگونه افزایش، کاهش و دریافت جریمه از مشترکان پرمصرف منوط به تصویب آن در هیئت دولت است، ضمن این که تلاش می شود تا در صورت ارائه طرح افزایش گازبها، تعرفه دهک اول تا هفتم، تغییری نکند.

وی گفت: ارزیابی ما این است که اعمال جریمه در دهک های بالا (هشتم تا دهم) به طور حتم  موجب تغییر رفتار مصرف خواهد شد و مصرف کنندگان این دهک ها به مصرف این حامل انرژی توجه بیشتری خواهند کرد.

سرپرست شرکت ملی گاز ایران همچنین اظهار داشت: بررسی ها نشان داده است  استفاده از که سیاست های تشویقی نیز می تواند منجر به تغییر رفتار مصرف در جهت کاهش مصرف گاز باشد.

رمضانی با بیان این که در فصل زمستان استفاده از وسایل گرمازای گاز سوز نیز بیشتر می شود، بر رعایت موارد ایمنی برای به کارگیری از این گونه وسایل تاکید کرد و گفت: توصیه شرکت ملی گاز ایران به مشترکان توجه به نکات ایمنی بوده است و بازهم توصیه و تاکید می شود مشترکان به هنگام استفاده از وسایل گاز سوز، از سلامت آن مطمئن شوند.

وی افزود: روابط عمومی این شرکت فعالیت های گسترده ای را به این منظور آغاز کرده است تا از بروز خطر و آسیب های جدی که به ویژه در فصل زمستان با آن رو به رو هستیم، پیشگیری شود.

سرپرست شرکت ملی گازایران در مورد اجرای طرح محاسبه گازبها از محدوده استان به شهرستان نیز گفت: از آنجا که در استانی مانند خراسان، گلستان، کرمانشاه و چند استان دیگر، با تنوع آب و هوا رو به هستیم، بازنگری در نحوه تعیین گازبهای ساکنان این گونه استان ها ضروری است.

وی با تاکید براین که هم اکنون تعرفه ها به صورت استانی محاسبه و اعمال می شود، اظهار داشت: اجرای این طرح نیازمند مصوبه دولت است ضمن آن که اطلاعات مربوط به آن نیز باید گردآوری و متعاقب آن جهت بررسی به هیئت وزیران ارائه شود.

رمضانی تصریح کرد: براساس هماهنگی های به عمل آمده با سازمان هواشناسی برای گردآوری اطلاعات شهرهای کشور به ویژه در استان هایی که از تنوع آب و هوایی برخوردارند و نبود همه این اطلاعات در سازمان یاد شده، از اطلاعات آب و هوایی شهرستان های مشابه استفاده خواهد شد تا بتوان براساس آن، این طرح را در صورت تصویب هیئت وزیران اجرایی کرد.

سرپرست شرکت ملی گاز ایران در مورد تامین گاز زمستانی نیز گفت: با تلاش هایی که در بخش بالادستی می شود، در زمستان امسال روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز طبیعی بیشتر را از طریق شرکت نفت مناطق مرکزی در اختیار خواهیم داشت که هم اکنون بخشی از آن دریافت شده و تا پایان آذرماه بقیه آن نیز به تدریج تحویل خواهد شد.

وی گفت: وارد مدار شدن فاز 9 پارس جنوبی نیز کمک بسزایی خواهد بود ضمن این که هم اکنون روزانه 10 میلیون متر مکعب از این فاز دریافت و به شبکه تزریق می شود.

رمضانی تاکید کرد: مجموعه این تلاش ها نشان می دهد تامین برای تامین گاز مشکلی وجود ندارد ضمن این که تجربه نشان داده برخورد صادقانه با مردم، پاسخ صادقانه آنها را همراه داشته است.

سرپرست شرکت ملی گاز ایران در باره گازرسانی به نیروگاه ها نیز گفت: طبق هماهنگی با وزارت نیرو، متعهد تحویل روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه های کشور هستیم که انتظار می رود طبق برنامه بتوان به این تعهد عمل کرد.

وی با اشاره به روند اجرایی طرح های ذخیره سازی گاز در کشور نیز گفت: از آنجا که این گونه طرح ها به عنوان نخستین تجریه در کشور مطرح است با وجود تلاش هایی که می شود،  عملیات اجرایی روند کندی دارد.

رمضانی تصریح کرد: با تلاش به عمل آمده دراین زمینه، انتظار می رود در زمستان بتوان به میزان دو میلیون و 500 هزار متر مکعب از مخزن سراجه قم برداشت کرد.

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید