شرکت گاز استان مرکزی|نمایش جزییات خبر

پیام وزیر نفت به مناسبت روز ملی ایمنی و آتش نشانی

پیام وزیر نفت به مناسبت روز ملی ایمنی و آتش نشانی
اینک که صنعت نفت یکصدمین سال فعالیت خود را سپری می نماید، با سرافرازی و غرور از زحمات انجام گرفته برای توسعه پایدار اولین صنعت نوین کشور یاد می کنیم، از فعالیت ها و تلاشهایی که همگام با صنعت بوده و سعی و تلاش بر حفظ تاسیسات و منابع انسانی داشته اند، فعالیت ها و تلاشهایی که بر مبنای یک اعتقاد صحیح شکل گرفته، حفظ و تعالی منابع انسانی که عاملی مهم در حفظ، گسترش و در یک کلام توسعه متعادل و پیشرو صنعت نفت می باشد

فعالیت در حوزه نفت و گاز در ایران با نگاهی دقیق به مخاطرات آن و با همراهی واحدهای ایمنی و آتش نشانی آغاز گردید و در طول دوره ای صد ساله با درس های آموخته شده از صنعت، استفاده از تکنولوژی و یافته های جهانی و دیدگاههای فرهیختگان این صنعت روندی تکاملی را طی نمود.

در ابتدای دهه نود از این سده و با رشد صعودی صنعت، کنترل مخاطرات ناشی از آن که بر تاسیسات، نیروی انسانی و محیط زیست موثرند ضرورت بازنگری در نگرشهای سازمانی را بیان می نمود ( تغییری از نگرشهای سنتی به دیدگاههای سیستماتیک ). این مهم آغازگر راهی است که با بررسی های کارشناسی منجر به انتخاب رویکردی مدیریتی به نام نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست گردید. رویکردی که می تواند با استفاده از توان عملی موجود در حیطه های بهداشت، ایمنی و محیط زیست و هم افزایی ناشی از مدیریت یکپارچه آن با کاهش هزینه ها موجب افزایش کارایی شده، علاوه بر تامین سلامت نیروی انسانی، کاهش حوادث انسانی و تاسیسات به حفاظت از محیط زیست نیز بیانجامد.

استقرار این نظام مدیریتی در صنعت نفت از وظایف اصلی مدیران ارشد صنعت می باشد که با تعهد و رهبری خویش موجب توسعه فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیط زیست در صنعت و نهایتاً استقرار و توسعه این نظام مدیریتی گشته، توسعه پایدار در صنعت نفت را اجرایی نمایند.

بدیهی است مدیران ارشد صنعت نفت برای حفظ، گسترش و بهبود مستمر این نظام که موجب ارتقاء فرهنگ بهداشت، ایمنی و محیط زیست می شود می بایست مصادیق ذیل را سرلوحه کار خود قرار داده، تا ضمن صیانت از جان انسانها، حفاظت از سرمایه های ملی و منابع طبیعی، گامهایی موثر در مسیر توسعه پایدار طی نمایند:

- اعلام حمایت و تعهد عملی به اجرای نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست.

- تخصیص منابع انسانی، مالی و سازمانی مورد نیاز جهت استقرار نظام.

- شناسایی و ارزیابی مخاطرات ناشی از فعالیت ها و اقدامات کنترلی لازم برای آن.

- تبیین راهکارهای لازم جهت آموزش مستمر کارکنان.

- حمایت از تحقیقات و فن آوری های نوین که با همکاری شرکت ها و مشاوران بخش خصوصی در راستای استقرار و توسعه نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست انجام می شود.

در خاتمه ضمن گرامیداشت هفتم مهرماه، روز ملی ایمنی و آتش نشانی و قدر دانی از تلاش و کوشش صد ساله همکاران فعال در این حوزه توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت می نمائیم.


غلامحسین نوذری

وزیر نفت

مهر 87

پنج شنبه ۴ مهر ۱۳۸۷
نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید